Adatbányászat
A banki és biztosítási szférában, az infrastrukturális iparágakban, a távközlésben, valamint számos más iparágban is külön adatfelvétel nélkül is nagy mennyiségben állnak a szolgáltatók rendelkezésére az ügyfelek használati szokásait, fogyasztását, szolgáltatás-igénybevételét jellemző adatok.
Ez a körülmény a hagyományos piackutatási módszereken túlmutató elemzési módokat is lehetővé tesz. A vállalati adatvagyonban rejlő információ felhasználásával a termékfejlesztés és az üzleti döntéshozás támogatására is kínálunk megoldásokat, mint például ügyfél-profilok, vagy termék-használati és kiszolgálási csatorna-használati jelleggörbék kialakítása. Ezáltal lehetővé válik például a kiszolgálási csatorna használati módokat \\\"előrejelző\\\" rendszerek felépítésére, ennek révén a hatékonyság növelésére.
A vállalati adatvagyonban rejlő információk kiaknázása az adatok leíró elemzésén túl gyakran igényli az adatok mögöttes struktúrájának, összefüggésrendszerének feltárását is.
Az ilyen elemzések elvégzése speciális szakismereteket igényel, ahol nagy hangsúllyal szerepel a különböző adattárházi megoldások, adatbányászati eszközök ismerete, a nagyméretű adatbázisok kezelésében szerzett jártasság (OLAP, ODBC, SQL).
Adatbányászati tevékenységünk a teljes folyamatot felöleli:
- releváns adatkörök, adatforrások meghatározása
- a nyers adatok összegyűjtése, rendszerezése
- transzformációk (komplex változók, mutatók)
- modellépítés
- modellek kiértékelése
- outputok előállítása: előrejelzések, ügyféllisták, score-ok, besorolás stb.
- integrálás a forrásrendszerekbe (implementáció)
Tipikus esetek:
- nagytömegű adathalmazok (hívásrekordok, tranzakciós adatok)
- kiemelten fontos iparági jelenségek előrejelzése, kezelése (pl. churn, fraud)
Informatikai háttér:
- adatbányászati szoftverek (pl. IBM SPSS Modeller, SAS)
- feldolgozó platformok (Unix, Perl)
- adattárházi megoldások (Oracle)